ηλεκτρονικό εμπόριο ελλάδα

Ηλεκτρονικό Εμπόριο Ελλάδα, ο Covid επιταχύνει την ανάπτυξη

Σύμφωνα και με τα πρόσφατα στοιχεία, που δημοσίευσε ο GR.EC.A, η επίδραση του Covid-19 και της καραντίνας άλλαξε κατά πολύ τις προβλέψεις ανάπτυξης της αγοράς στο ηλεκτρονικό εμπόριο Ελλάδα. Και προφανώς αντίστοιχα νούμερα θα δημοσιευθούν και για την Ευρώπη σύντομα.

Συγκεκριμένα, πρόσφατη έρευνα του GR.EC.A σε συνεργασία με τις μηχανές σύγκρισης τιμών BestPrice & Skroutz και την ομάδα της Convert Group δείχνει ρυθμό ανάπτυξης +107% (εβδομαδιαίες δαπάνες), για ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα, τον Μάιο του 2020 σε σχέση με τον αντίστοιχο του 2019. Σύμφωνα με την δημοσίευση του GR.EC.A τα στοιχεία για αυτή την έρευνα αντλήθηκαν από 4.451 eshops με τα οποία συνεργάζεται το Skroutz και από 2.116 eshops με τα οποία συνεργάζεται το BestPrice.

Οι λεγόμενοι φυσιολογικοί ρυθμοί ανάπτυξης, κατά την ίδια δημοσίεση κι έρευνα, ήταν στην αρχή της χρονιάς στο επίπεδο του 25%. Ενώ η τελευταία εκτίμηση του E-Commerce Europe για την Ελλάδα για το 2019 υπολόγιζε την αγορά σε αρκετά χαμηλότερους ρυθμούς, ότι θα πλησιάσει τα 5,8 δις € παρουσιάζοντας ένα ρυθμό ανάπτυξης +7% (μπορείτε να δείτε όλα τα στοιχεία αυτής της εκτίμησης παρακάτω).

 

Από την εβδομάδα 18-24/5 εμφάνιζεται μείωση (από 103% σε 91%) στον ρυθμό ανάπτυξης που συνδυάζεται με την επαναλειτουργεία των φυσικών καταστήματων που συνεχίζεται και την εβδομάδα 25-31/5 (69%). Θα είναι πολύ ενδιαφέρον να δούμε και τα στοιχεία του Ιουνίου που λογικά θα υπάρξει και μια ακόμα μεγαλύτερη εξομάλυνση.

Κερδισμένοι του Covid-19, ηλεκτρονικό εμπόριο Ελλάδα

On line Grocery 

Σύμφωνα με έρευνα της Convert Group για τον Μάρτιο του 2020 η αγορά του on line Grocery κατέγραψε το εντυπωσιακό % αύξησης +307%. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα/πηγή αυτό το ποσοστό ανάπτυξης αναμενόταν να καταγραφεί σε διάστημα 5ετίας.

Φαρμακεία

Μια ακόμα κερδισμένη κατηγορία της αγοράς στο ηλεκτρονικό εμπόριο , αναμένεται να είναι αυτή των ηλεκτρονικών καταστημάτων των φαρμακείων. Για το 2019 ήδη έτρεχαν με +21% σύμφωνα και πάλι με την Convert, πόσο μάλλον πολλαπλάσιο θα έρθει κι εδώ το αποτέλεσμα για την περίοδο Covid. Αναμένουμε update από την ίδια έρευνα.

Η Ελληνική Στατιστική Αρχή  στα ανακοινωμένα στοιχεία της για τον Δείκτη Κύκλου Εργασιών Ιαν-Μαρ 2020 στο Λιανικό Εμπόριο μας δείχνει ανάπτυξη για τα Φαρμακεία – Καλλυντικά (φυσικά σημεία) για τον Μάρτιο +14,9% και +22% για τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων (super markets) όταν ο γενικός δείκτης Μαρτίου 2020 αναφέρεται στο -1,5%.

 

Η πρόβλεψη για το ηλεκτρονικό εμπόριο προ-Covid-19

Για λόγους ιστορίας, κρατάμε εδώ κι όλα τα στοιχεία & προβλέψεις στην προ-Covid εποχή. Αυτά λοιπόν που ερευνήσαμε τότε μας έλεγαν ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο σαφώς θα συνέχιζε να αναπτύσσεται παγκόσμια και η Ελλάδα φυσικά θα ακολουθούσε αυτή την τάση.

Για το 2019 η εκτίμηση του E-Commerce Europe για την Ελλάδα ήταν και είναι ακόμ ότι η αγορά θα πλησιάσει τα 5,8 δις € παρουσιάζοντας ένα ρυθμό ανάπτυξης +7%. Το ποσοστό αυτό είναι μικρότερο από το αντίστοιχο για το σύνολο της Ευρώπης όπου εκτιμάται ότι ο B2C τζίρος, μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου, θα κυμανθεί στο +13,6%.

Παρόλο το μονοψήφιο νούμερο ανάπτυξης, η προοπτική για την περαιτέρω ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου στην χώρα μας σύμφωνα με την ELTRUN & το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών ήταν δεδομένη από τότε αφού μόνο το 40% του πληθυσμού πραγματοποιεί ηλεκτρονικές αγορές σε σχέση με τα αντίστοιχα Ευρωπαϊκά νούμερα που ξεπερνούν το 70-75%. Η επέλαση του Covid που με σχεδόν βίαιο τρόπο άλλαξε τις καταναλωτικές συνήθειες επιτάχυνε σίγουρα την διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου το διάστημα Μαρτίου-Μαίου 2020.

Η μέση δαπάνη ανά καταναλωτή το 2018 για ηλεκτρονικές αγορές είχε επίσης τότε αυξητική τάση +3,4% έναντι του 2017 & 16,8% έναντι του 2015 (πηγή Kathimerini/E-Commerce Europe). Μεγάλη ανάπτυξη τότε έναντι του 2015 συνδέεται με την στροφή που υπήρξε λόγω capital controls στο ηλεκτρονικό εμπόριο, το πρώτο μεγάλο σημείο-αναφοράς για το ηλεκτονικό εμπόριο στην Ελλάδα.

Μέση Δαπάνη / Καταναλωτή σε Ηλεκτρονικές Αγορές:

  • 2018: 1818,8€ (+3,4%)
  • 2017: 1758,3€ (+4%)
  • 2016: 1689,4€ (+8,5%)
  • 2015: 1556,7€

ηλεκτρονικό εμπόριο ελλάδα

 

 

Αριθμός επιχειρήσεων στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο Ελλάδα

Σύμφωνα με την ίδια έρευνα της ELTRUN, πάνω από 7000 Ελληνικές Εταιρίες έχουν ηλεκτρονικό κανάλι πώλησης από τις οποίες:

  • Τα 2/3 είναι μεσαίες ή μεγάλες επιχειρήσεις (κι απασχολούν πάνω από 10 άτομα)
  • 1/3 είναι μικρές, δυναμικές εταιρίες με κύριο κανάλι πώλησης το ηλεκτρονικό
  • αλλά μόνο 160 από αυτές έχουν πάρει το σήμα πιστοποίησης ηλεκτρονικού εμπορίου/Trustmark από την GRECA (Ελληνικός σύνδεσμος ηλεκτρονικού εμπορίου).

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός (Digital Transformation) των εταιριών στην Ελλάδα, σύμφωνα με μακροχρόνια έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και τον καθηγητή κ. Δουκίδη, συμβαίνει μεν αλλά ακόμα βρισκόμαστε σε αρχικά στάδια.

 Συμπεριφορά Αγοραστών στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο Ελλάδα

Το 85% των online αγοραστών κάνει το 80% των αγορών του από Ελληνικά online καταστήματα. Το 2016 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 60%. Με λίγα λόγια η εξέλιξη στο Ηλεκτρονικό Εμπορίο Ελλάδα και η είσοδος ή επέκταση των ηλεκτρονικών μας καταστημάτων έχει παρακινήσει τους αγοραστές να χρησιμοποιούν λιγότερο ηλεκτρονικά καταστήματα του εξωτερικού.

Συγκεκριμένα, βάσει της έρευνας ELTRUN 2017 , οι αγορές από ελληνικά online καταστήματα αυξήθηκαν από το 2015 ως το 2017 ως εξής:

  • το 2015 5/10 αγορές έγιναν από ελληνικά eshops
  • το 2016 το νούμερο αυξήθηκε σε 6/10
  • και το 2017 ήταν 7/10

Παρότι η πρόσβαση των χρηστών στο internet γίνεται κατά κύριο λόγο μέσω mobile (93%), οι αγορές online γίνονται κατά βάση μέσω H/Y 80% και μόλις 15% μέσω κινητού. Ο κύριος λόγος σύμφωνα με την ELTRUN είναι η διευκόλυνση της χρηστικότητας.

Οι δημοφιλέστεροι τρόποι πληρωμής που καταγράφονται για το 2018 είναι: χρεωστική κάρτα 64%, αντικαταβολή 54% (από 57% το 2017), πιστωτική κάρτα 37% και PayPal 33%.

Κορυφαίες κατηγορίες στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο Ελλάδα

 Οι κατηγορίες που αγοράζουν πιο πολύ online οι Έλληνες καταναλωτές έχουν να κάνουν με διακοπές/ταξίδια, έτοιμο φαγητό, ένδυση/υπόδηση & εξοπλισμό Η/Υ. Τα παρακάτω ποσοστά ανά κατηγορία, σύμφωνα πάντα με την ELTRUN, έχουν καταγραφεί το διάστημα Ιαν-Σεπτ 2018 αλλά δεν αναμένεται να αλλάξουν σημαντικά για το 2019.

  • Διαμονή σε καταλύματα 50%
  • Ταξιδιωτικές υπηρεσίες 46%
  • Έτοιμο φαγητό 43% (και η κατηγορία με την μεγαλύτερη αύξηση)
  • Εξοπλισμός Η/Υ 41%
  • Ηλεκτρονικές Συσκευές 40%
  • Εισιτήρια για εκδηλώσεις 39%
  • Βιβλία 37%
  • Οικιακά Είδη 36%
  • Είδη Φαρμακείου 30%
  • Προσωπική Φροντίδα 30%
  • Ασφάλειες 26%

Λόγοι για τους οποίους οι καταναλωτές αγοράζουν οnline

Σύμφωνα με τις απαντήσεις των αγοραστών στην έρευνα της ELTRUN αγοράζουν online. Ο λόγος είναι για να πετύχουν καλύτερες τιμές, γιατί έχουν μεγαλύτερη ποικιλία/επιλογές και για να εξοικονομήσουν χρόνο.

Λόγοι για τους οποίους οι καταναλωτές εμπιστεύονται ένα eshop  

Οι 3 βασικοί λόγοι για να εμπιστευτούν ένα eshop οι Έλληνες αγοραστές είναι: ασφάλεια στις συναλλαγές/πιστοποίηση, Εξυπηρέτηση, Ταχύτητα & Ευκολία.

ηλεκτρονικό εμπόριο ελλάδα πίνακας στατιστικών

Τι επηρεάζει τις αγοραστικές αποφάσεις των αγοραστών

Η πλειοψηφία των αγοραστών κάνει έρευνα αγοράς online πριν πραγματοποιήσει κάποια αγορά:

  • Τα στοιχεία της ELTRUN για το 2018 μας λένε ότι 2 στους 3 κάνει έρευνα έναντι 1 στους 2 το 2017.
  • Ενώ η Google επιβεβαιώνει το νούμερο αναφέροντας ότι 84% των Ελλήνων κάνει έρευνα στο διαδίκτυο πριν αγοράσει (Google for Retail/Holiday-Playbook)

Σύμφωνα με την ELTRUN τα κανάλια που επηρεάζουν την αγοραστική συμπεριφορά είναι:

  • Newsletter, 52%
  • Διαφημίσεις σε sites που επισκέφθηκαν, 33%
  • Ενημερώσεις/μηνύματα στο κινητό, 31%
  • Διαφημίσεις στις μηχανές αναζήτησης, 19%
  • Διαφήμιση στο Facebook, 16%
  • Διαφημίσεις στο YouTube, 13%

Οι αγοραστές επηρεάζονται από περισσότερο από 1 κανάλια επικοινωνίας στην διάρκεια του αγοραστικού τους ταξιδιού. Μπορεί να χρειαστούν από μία ως πολλαπλές φορές αλληλεπίδρασης με διαφορετικά κανάλια και περιεχόμενο. Ανάλογα το είδος που αγοράζουν, την σχέση που έχουν με το όποιο ηλεκτρονικό κατάστημα και το στάδιο που βρίσκονται στο αγοραστικό τους ταξίδι.

Οι επιχειρήσεις με online αλλά και φυσική παρουσία (σημεία πώλησης) ευνοούνται έναντι των επιχειρήσεων με μόνο ψηφιακή παρουσία. Oι αγοραστές πολύ συχνά καταλήγουν να αγοράσουν στο κατάστημα αφού όμως έχουν κάνει λεπτομερή έρευνα online. ‘Η αντίθετα σιγουρεύονται πρώτα για την επιλογή τους στο φυσικό κατάστημα και κάνουν online την συναλλαγή.

Παρατηρώντας αυτήν την πολύ-καναλική (multi-channel) συμπεριφορά των αγοραστών καταλαβαίνουμε ότι προγράμματα Digital Marketing ενισχύουν ευρύτερα την ανάπτυξη επιχειρήσεων (και των κατηγοριών που εμπορεύονται) με online & και φυσική παρουσία. Και κατά συνέπεια οι ίδιες οι επιχειρήσεις επενδύουν συστηματικά στο omni-channel εμπόριο αφού τέτοια είναι και η διαδρομή του κατανωλωτή.

Ενδεικτικά, σύμφωνα με έρευνες της Google στην Αμερική, τα παρακάτω % αγοραστών δήλωσαν ότι ψώνισαν τις συγκεκριμένες κατηγορίες τόσο online όσο και σε φυσικό κατάστημα (πηγή Think with Google):

  • Ένδυση 70% (23% μόνο online)
  • Ταινίες, βιβλία & video games 68%
  • Παιχνίδια 66%
  • Ηλεκτρικές συσκευές σπιτιού 64%